Den hårda domen från en gäst!

By : | 0 Comments | On : januari 27, 2012 | Category : Hur funkar det?, Jobb inlägg, Matlagning, Tankar, Utveckling

Insändaren i VLT som hela köket talar om just nu, synd att vi får höra sånt här genom tidningen.

Idag så var det en ny insändare i VLT våran länstidning i Västmanland, denna gång så var det från en av våra gäster som inte var lika nöjd. Med stora svarta bokstäver kan man högst upp på åsiktstorget läsa, ”Smaklös sjukhusmat fick inte bytas mot fisk” en överskrift som antyder att all våran mat är smaklös.

All vår mat är inte smaklös och våra kockar jobbar hårt på att få till det där lilla extra i maten, men en måltid ska även locka med dofter, ljud och känslor för att få till en helheten. Klart att det är svårt att i en miljö som ett sjukhus innebär kunna njuta till fullo av maten, lägger man sedan till att mediciner och behandlingar förändrar smaksinnet så är det svårt att tillfredsställa allas smaker.

Jag har svårt att gå in på den enskilda patientens upplevelse av sin mat, jag respekterar att upplevelsen av maten har varit så som patienten säger. Däremot vill jag rätta dom sakfel som finns i insändaren, där något har blivit fel i själva beställningsprocessen och hanteringen.

Vi har ett datasystem som heter Matilda där det mesta beställs, här tillåts patienten välja mellan två huvudrätter och ett antal specialkoster, man väljer potatis, mos eller ris samt om man vill ha råkost och till lunch finns även en dessert att välja på. Detta gör personalen på avdelningen men systemet håller inte reda på om en patient ätit veganmat ena dagen för att säga nej till att välja fisk nästa, det som personalen på avdelningen beställt i systemet är det som vi skickar på brickan till patienten. Tanken är att patienten ska få valmöjlighet och anpassa sin måltid så som man vill, men när det gäller specialkoster så begränsas valmöjligheten ofta av att maten ska följa olika rekommendationer som finns för just den kosten.

Väldigt mycket av vår mat lagar vi själva i köket som pannbiffar, såser, potatismos, grytor och gratänger, och för att säkerställa att maten som vi gör är bra så provsmakas all mat av minst två stycken i köket. Vi följer recept som är väl utprovade och som innehåller den näring och energi som en patient ska ha, vi följer dom rekommendationer som socialstyrelsen gett ut och detta kan man kan läsa mer om i vår kostpärm. Även på råvarusidan har vi blivit bättre med färskt svensk kött och färsk fisk till många av våra rätter, vi tittar hela tiden på våra råvaror där vi just nu jobbar mycket med att få in mer ekologiskt.

Vad det gäller veganmaten finns en speciell matsedel som är mer varierad än att bestå av tomatsås, kokta morötter och ris, den består av en varmrätt sedan får man välja ris, potatis eller potatismos samt en råkost. Så varför patienten upplever att maten skulle vara så enformig har jag inget riktigt svar på, kanske har det funnits andra restriktioner runt kosten som gjort att våra dietkockar fått gjort en personligt anpassad kost. Det finns en del patienter som har behov av personligt anpassad kost där det kan vara överkänsligheter eller en sjukdom som gör att maten behöver extra varlig tillagning, till detta har vi i köket ett mindre kök där en kock med diet kunskaper lagar till varje enskild patient med specialbehov.

Som kökschef är jag mån om att vi ständigt förbättrar oss, tar emot och lyssnar på dom synpunkter som vi får, tyvärr så är det väldigt svårt att jobba utan konkreta saker som varför man upplevde att något inte var bra som exemplen att det var för salt, konsistensen var inte bra, för tjock sås

Print Friendly
Share This Post!

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Konversation är den största naturliga fienden till god mat och gott vin.
-Alfred Hitchkock
%d bloggare gillar detta: