Kostråd för sportande barn, eller sunt förnuft av föräldrar?

By : | 2 Comments | On : oktober 10, 2014 | Category : Blogg, Motion, Privata inlägg, Tankar

IMG_9257

I ivern att ställa upp för sina barn så glömmer tyvärr många föräldrar bort det absolut viktigaste för att ge sina idrottande barn de bästa förutsättningarna att orka, att få i sig tillräckligt med energi för att inte bara orka träningar och matcher utan även den viktiga skolan.

Att ha barn som idrottar innebär ofta för oss föräldrar att vi har ont om tid för att hinna med alla måsten samtidigt som det ska köras till träningar, tyvärr ofta en ekvation som kan var svår att få ihop tillsammans med att laga bra mat och mellanmål för barnen.

Hur ska jag då som stressad förälder tänka? ska jag lägga ansvaret på barnet?

Vad det gäller kostråd för barn upp till 14 år tycker jag att det viktigaste inte alltid är att göra rätt med kosten utan mer att se till att fylla på med energi, gör det genom att använda ditt sunda förnuft och se till att barnet äter ordentligt innan träningen. Det ska vara ett riktigt mål mat om det inte är en väldigt tidig träning, då räcker det med ett bra mellanmål och en riktig måltid efteråt.

Tyvärr räknas inte Big Mac & Co, billys pizza eller liknande som riktig mat och var noga med att undvika måltider med mycket socker som inte ger någon långvarig energi utan snabbt tar slut och med den orken, kom ihåg att efter träningen är det också viktigt att få i sig lite för att återhämta kroppen även om träningen slutar sent gärna något med protein som mjölk eller yoghurt och en kanske en banan.

Hur lyckas man med detta då?

Prata med barnen om vikten med att äta och hjälp till att planera så att barnen själva kan värma en måltid eller göra ett bra mellanmål om du som förälder inte hinner hem, kom ihåg att hjälpa till med att påminna då det är lätt att glömma när det finns så mycket annat att tänka på som barn.

Om barnet inte äter?

Har ditt barn svårt att äta eller inte äter som det borde så be ledarna där ditt barn tränar att berätta om vikten med maten, det är viktigt att äta och få i sig näring ofta tyvärr så märks det i skolan om man tränar mycket och missar kosten.

Fundera även på hur du som förälder äter och är runt måltiden för det påverkar mer än du tror, du är en förebild som barn gärna följer så var noga med att äta rätt du med.

Glöm inte det viktiga vattnet!

Jag har under mina år som ledare inom idrotten ganska ofta stött på att barn har ont i huvudet, detta kommer nästan alltid från att man har vätskebrist så påminn barnen om att dricka innan, under och efter träningen är man på cup eller läger ha en vattenflaska i handen nästan hela tiden.

 Lite mera tips!

Lite tips på vad man ska tänka på när det gäller kost och träning för unga

Tips på ett nyttigt mellanmål för långa sportdagar

 

 

 

 

 

 

Print Friendly
Share This Post!

Comments (2)

  1. posted by Anna on 11 november, 2014

    Lagar du maten i din Crock-Pot så tar det lika lång tid för dig som en Billy’s pan pizza. Du har då möjlighet att ge barnen (hela familjen) en god nyttig hemlagad middag fastän du jobbar. 🙂

      Svara
    • posted by Patric on 11 november, 2014

      Absolut Anna den är ett utmärkt hjälpmedel för att ha maten klar när man kommer hem 🙂

        Svara

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Kalorier: små trevliga saker i maten som ger människan volym och pondus.
-Okänd
%d bloggare gillar detta: