Precis lika viktigt som mattematik och svenska

By : | 1 Comment | On : november 7, 2016 | Category : Blogg, Hur funkar det?, Jobb inlägg, Tankar, Utveckling

Bild tagen av Mimmi

Inom sporten så jobbar man långt ner i åldrarna för att påverka och lära idrottande barn vikten av att äta rätt för att må bra och prestera, inget konstigt med det tycker vi för alla vet ju ”för att prestera måste vi äta rätt”.

I skolans värld där våra barn är för att lära och prestera så ligger dock väldigt lite fokus på måltiden med koppling till prestation, vi lägger enormt ansvar på att det enskilda barnet/ungdomen själv ska ”förstå” hur viktigt det är och att själva skapa sig rätt rutiner samt förståelse. Någonstans känns det som om det i den pedagogiska världen ligger någon form av tabu att ens prata om måltiden som annat än ett måste och något man försöker få undanstökat, det är Mattematik, Svenska och Engelska som ger statusen som man vill ha i jämförelsen mot andra skolor i landet.

Vem har inte varit nära ett barn, ungdom eller vuxen som får den där klassiska energidippen och den sköna familjetrippen plötsligt vänds till en resa vi önskade aldrig påbörjades, jag är övertygad om att i den svenska skolan så har vi dagligen mängder av dessa dippar och dagar som vi önskade fick göras om.

Lek med tanken att det är som med vilken sport eller annan prestation som helst att det är måltiden som ger rätt förutsättningarna för att ligga på topp, tänk om det rentutav är så att den goda prestationen i skolan kan utvecklas ännu bättre med en helhetstänk där även måltiden blir en del av den naturliga vägen mot det goda resultatet.

Dags att ta till sig kanske?

Hur kan man i vår viktiga skola blunda så för den evidens baserade forskning som finns på hur och vad vi äter kan kopplas ihop med vår prestation, när ska man börja se måltiden i skolan som en viktig del av planeringen där vi ger våra barn och ungdomar absolut bästa förutsättningar att lära och prestera en hel dag.

Om vi som vuxna tänker oss in i våra barns/ungdomars situation en liten stund – hur känner du för att äta lunch klockan 10:45 för att alla ska få plats, själv skulle jag vara rätt slagen framåt eftermiddagen – tänk tanken på kön som aldrig tycks ta slut när en taskigt planerad lunch resulterar i att majoriteten kommer samtidigt – du har fått din mat för att sedan inse att det inte finns någonstans att sitta då matsalen inte är byggd för antalet ätande.- eller ljudnivån som inte liknar något vi känner till i en matsal eftersom miljö och planeringen inte ger rätt förutsättningar

Jag törs nog påstå att om man kan planera in lunchen i skolan på samma sätt som en bra lektion, där barnen i lugn och ro tillsammans med vuxna runt omkring sig får en ”måltidslektion” varje dag, kommer att se en markant prestationsökning och bättre skolmiljö på eftermiddagar både för lärare och elever, inte minst även ge oss möjligheten att utbilda våra barn till att bli framtidens viktiga klimatarianer. 

Vi vet även att det inte fungerar att ”tvinga” våra barn att lära sig något, utan modern pedagogik går ut på att få våra barn/ungdomar att tycka att det är roligt och viktigt att lära sig. I våra Svenska skolrestauranger är vi tyvärr i många fall kvar i det gamla tvinga tänket där barn ska göra som vi säger utan en tanke på pedagogik för att ge rätt förutsättningar, vi gör gärna klart att vuxna vet bäst och fokusen ligger på rätt fettsamansättning, näringsinnehåll, klimatsmart för att sedan gömma sig bekvämt bakom det för barn obegripliga – det har livsmedelsverket, skolsverket eller socialstyrelsen bestämt så ställ inge frågor.

Vad får oss att tro att det är rätt väg att gå?

Självklart kommer det aldrig att fungera att tvinga fram en förändring om man inte förstår varför och hur man gör det, det är i min värld lika dumt som att på första svenska lektionen i ettan ge barnen i uppgift att skriva en prosa.

Tänk vilken vinning det skulle ge för skolan och våra barn/ungdomar om vi vuxna kunde släppa på vår prestige och rädsla kring gråzonen måltiden och matsalen, tänk att se lunchen som det perfekta samarbetet mellan måltiden och pedagogiken i ett strålande forum för samarbete mellan viktiga delar av vår barns och ungdomars framtid som lärande, klimat och en hälsosam livsstil.

Vad är då mitt enkla budskap?

Planera in lunchen som en lektion där pedagoger tillsammans med måltidspersonal finns för att skapa en lärande och stimulerande miljö runt måltiden, utgå från att barn vill ha en miljö som stimulerar och skapar trygghet även i matsalen och inte minst ta bort ordet lunchrast utan skilj på lunch och rast.

 

Print Friendly
Share This Post!

Comment (1)

  1. posted by kökskran rostfritt stål on 29 november, 2016

    Håller helt med!

      Svara

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Utan aptit skall man varken äta eller älska.
-Eberhard von Minden
%d bloggare gillar detta: