Dags att famna FAMM, en guide till bättre måltider i en offentlig miljö..

By : | 8 Comments | On : mars 28, 2012 | Category : Hur funkar det?, Jobb inlägg, Roligheter, Tankar, Utveckling

FAMM illustration som visar hur stämning är beroende av mötet, rummet och produkten, samtidigt som styrningen sker i bakgrunden.

Under mina år i restaurangbranschen så pratade vi mycket om vikten att se med gästens ögon vilket skapat en del vanor som sitter i, som exempel när jag går ut och äter så sätter jag mig så att jag ser hela matsalen och kan studera helheten och med en snabb blick kollar jag av om det är rent och snyggt, är det rörigt eller har man ordning, hur ser personalen ut och luktar det restaurang. Det går rätt fort att stämma av en restaurang för mig och tidigt bestämmer jag mig mig för om det är bra eller dåligt, så att studera helheten har alltid varit en del av mitt jobb inom restaurang och ett sätt att försäkra mig om att vi hade en miljö som lockade våra gäster till bästa möjliga upplevelse utöver det som köket såg till att ha få fram till gästerna.

Med vetskapen om vikten av helheten har jag under mina 4år i offentlig miljö tjatat och påpekat vi måste fokusera på den och inte fastna på en punkt, för mig har måltiden varit hela kedjan från vår planering till att gästen får brickan avdukad på avdelningen och den kommer tillbaka för diskning. Tyvärr så har det varit mycket svårt att få sin röst hörd och gång på gång så fastnar det på en punkt, tyvärr är det väl så att det är svårt att motivera politiker och beslutsfattare att ställa större krav på en redan hårt belastad sjukvård. Media är ofta mycket mera intresserade av att påpeka att maten inte är bra oavsett om den är det eller ej, än att säga att man inom vården inte serverar maten rätt eller att rummet på avdelningen inte lockar till måltidsupplevelsen.

Idag så har man en utarbetad modell för just det arbetet som heter FAMM ett strålande verktyg som gör det lättare att identifiera dom olika delarna som påverkar gästen, speciellt välkomnar jag modellen eftersom jag upplever att i offentliga miljöer så måste det finnas en vetenskaplig bakgrund att skapa trovärdighet.

Men med FAMM hoppas jag att det kommer att bli lättare att synliggöra behovet av en tydligare styrning kring hela konceptet MÅLTID på ett sjukhus, för det handlar om att patienter ska få rätt näring och tillfriskna fortare vilket man bevisligen gör med en bra måltid. Kunskaperna kring FAMM ger förutsättningar för att skapa och presentera måltider med gästens upplevelse i centrum, även i svårare miljöer som ett sjukhus innebär för alla inblandade.

Vad betyder FAMM?

Fem Aspekter på Måltids Modell

Vad är FAMM- modellen?

Den skapades för att isolera och förklara faktorer som har en inverkan på hur måltider vid ett restaurangbesök uppfattas av gästen, modellen utgår från fem olika aspekter som alla har en inverkan på gästens upplevda kvalitet. Dessa fem aspekter är: rummet, mötet, produkten, styrsystemet och stämningen. Den ursprungliga idén till FAMM-modellen kommer från den utvärdering som Guide Michelin bygger på, och har formats samt förfinats vid Restaurang- och hotellhögskolan Grythytte akademi och används regelmässigt där.

De olika aspekterna i FAMM är: 

1. Rummet (ljus, ljud, rekvisita, färg, form)
2. Mötet (mellan människor, gäst, personal)
3. Produkten (mat & dryck, njutning, fest)
4. Stämningen (måltiden som helhet, atmosfär, sinnen, service, känsla)
5. Styrsystemet (ekonomi, hygien, koncept)

Att tänka på:

På ett sjukhus så finns det en rad andra aspekter som måste tas hänsyn till i FAMM modellen, då det finns patienter med unika behov att tillfredsställa. Exempel på dessa extra aspekter kan vara aptitstörningar, ät- och sväljproblem, nedsatt lukt och/eller smak, svårighet att kommunicera mm.  Därför krävs extra samarbete med flera yrkesgrupper som läkare, sjukgymnaster, omsorgspersonal, dietister osv där det är viktigt att varje enskild patients behov ska passa passas in i var och en av de fem begreppen i FAMM-modellen.

Härnäst?

Det är viktigt att styrande politiker och tjänstemän inser vikten av kost för patientens välbefinnande, att man förstår sambandet av helheten och vikten av ett styrande policydokument för hela sjukhusen att följa. Sedan måste ledningen för sjukvården tillsammans med ledningen för kost, sätta sig ner och titta på hur man tillsammans uppnår bästa möjliga stämning för patienten runt måltiden. Därefter så bör man implentera den grundidén som FAMM betyder i alla led inom verksamheterna kring patienterna, samtidigt som resurser ges för att kunna skapa den rätta möjliga upplevelsen för den enskilda patienten.

 

FAMM-Pyramiden

 

 

Här är ett nyare inlägg med min omgjorda FAMM modell som jag kallar FAMM pyramiden..

 

Print Friendly
Share This Post!

Comments (8)

  1. posted by Karin Lindgren on Facebook on 28 mars, 2012

    Kanon Jag har jobbat en del med detta. Jag har utbildat min egen personal att tänka teater hahaha Kul med utveckling viktigt framför allt. 🙂

      Svara
  2. posted by Karin Lindgren on Facebook on 28 mars, 2012

    Jag blir glad att läsa dina inlägg för det är mycket som är likt mitt tänk 🙂

      Svara
  3. posted by Kökschefen on Facebook on 28 mars, 2012

    Roligt att höra 🙂 vi får sammanstråla för att prata det offentliga köket utveckling…

      Svara
  4. posted by Karin Lindgren on Facebook on 28 mars, 2012

    Ja det vore kul och intressant 🙂

      Svara
  5. posted by Karin Lindgren on Facebook on 28 mars, 2012

    Jag jobbar med en del utbildning för att arbeta ihop personal i kök Fantastiskt roligt att se människor växa.

      Svara
  6. posted by Kökschefen on Facebook on 28 mars, 2012

    Du kan väl skicka ett mail till mig så kan vi kanske försöka få ett möte, jag kan ju visa mitt fina kök också 🙂 kokschefen@kokschefen.nu

      Svara

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Uppfinningen av en ny rätt gör mer för mänsklighetens lycka, än upptäckten av en ny stjärna.
-Jean Anthelme Brillat-Savarin
%d bloggare gillar detta: