Nordisk kost istället för medelhavskost?

By : | 0 Comments | On : augusti 25, 2011 | Category : Hur funkar det?, Jobb inlägg, Tankar, Utveckling

Är bär bättre än oliver?

Såg på SVT´s hemsida att forskning har kommit fram till att nötter, soyabönor och havregryn har en positiv effekt på kolesterolet och har förmågan att sänka den. Den här typen av forskning är ganska intressant och är lite som allternativ medicinforskning, den är inte alltid helt ok att prata om och ställer ofta våran syn på olika råvaror lite på sne. För mig var det ingen överraskning, det finns nämligen en svensk studie som pekat åt det hållet det tidigare.

Rent Historiskt så har vi nordbor alltid levt lite längre än övrig befolkning, det är ju något som man kan spekulera mycket i men jag tror att det har mycket med vår kost att göra. Vi har alltid ätit mycket nötter, bär och det som våran flora här uppe gett oss, kött och fisk har vi också haft gott om. Faktum är att man ofta pratat om den hälsosamma medelhavskosten, medan det egentligen är den hälsosamma nordbokosten som varit bättre.

Det finns en intressant studie gjord i Sverige av Viola Adamsson som är doktorand i ämnet, där hon tittar tillbaka på våran grundkost i norden och ser om den är ”lika” nyttig som medelhavskosten. Hon konstaterar att den att nordisk kosten sänker det onda kolesterolet och skapade förutsättningarna för en god hjärthälsa. Jag har haft nöjet att få lyssna på Viola som även vart kostexpert åt vårt Svenska skidlandslag, där hon även konstaterade nyttigheten i ceralierna i samband med träning och prestation. Viola var även med att konstatera att fibrer också har en positiv effekt,  och tittar vi bakåt i tiden så kan man konstatera att vår mat var mer fiberrik förr. Ibland så ska det krånglas till så mycket och svaret ligger alldeles vid våra fötter, vi behöver inte krångla till det med svåra konstgjorda livsmedel för att må bra.

Kort om nordiet studien:

  • Exempel på ingredienser: rågbröd, kummin, fänkål, svenska rotfrukter, kyckling, blåbär, havrekli, rapsolja, matkorn, lingon, äpple, dill, havregryn, senap, lax, makrill, kalkon, isbergssallad, päron, plommon.
  • Kosten innehöll minimalt med transfetter, socker, salt och processad mat.
  • Energifördelning: 30 E% fett, 50 E% kolhydrater och 20 E% protein.
  • Kolhydrater som inkluderades var ”långsamma” och bidrog med ett högt intag av kostfiber.

Om vi tittar på dom vanligaste hjärtsjukdomarna och kärlsjukdomarna som finns idag, så beror dom på våran matkultur som innehåller mängder av onaturliga ingredienser och över processsade råvaror. Min övertygelse av det som man läser och ser är att all naturlig mat är nyttig om man tar den i rätt mängd, fett är inte farligt ren fisk äter vi för lite av och våran svenska flora med nötter och  bär är en guldgruva. Tänk även på att vårt vanliga socker inte hör till en naturlig råvara, men i flera tusen år har människan njuta av att äta frukt, honung och bär om de ville smaka något sött. Socker var länge en lyxvara förbehållen de rikaste i samhället. Först på slutet av 1700-talet blev sockerproduktionen så effektiv att priserna sjönk och sockret blev tillgängligt för gemene man.

Mer i läkartidningen

Mer om Nordiet

SVT´s inslag

Valnötten bästa nöten? från SVT.se

expressen.se

 

Print Friendly, PDF & Email
Share This Post!

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.
-Ernst Kirchsteiger
%d bloggare gillar detta: