Strö socker i såret..

By : | 0 Comments | On : april 10, 2015 | Category : Blogg, Hur funkar det?, Privata inlägg, Tankar

Jag får rätt ofta frågan om hur man ska äta för att gå ner i vikt, jag svarar alltid att man börjar med att dra ner på sockerintaget och ser till att förbränna det man stoppar i sig.

Hur enkelt som helst kan tyckas, jag äter ju inget socker..

Det är lätt att tro att om man bara undviker godis så är man fri från socker, men tyvärr så gömms det mycket socker i det vi köper i butiken i tron att det är nyttig mat.

Varför har man socker i maten?

Framförallt är det för att lura oss att tycka det smakar godare än vad det är och för att vi ska köpa mer, när vi äter det sjunker blodsockret och vi vill ha mer. Det används också i konserverande syfte i sylter och marmelad men knappast i korv, skinka osv..

 Varför är sockret farligare än fettet?

Det beror på att sockret slår ut vår normala viktreglering och när när vi får så farligt höga halter av socker så leder det till att hjärnan svullnar, det får kroppen att prioriterar hålla det i schack framför att bränna fett -vips så kommer kulan på magen.

Hur undviker jag sockret?

Gör som tjejerna i fotbollslaget jag är med och tränar lärt sig, läs på förpackningen så kommer du att komma långt och fråga gärna om du är osäker. Tänk på att den så goda thai maten ofta är en rejäl sockerbomb, kanske är därför det är så svårt att sluta äta den fast man är mätt 😉

Mer tips

Du kommer enormt långt genom att sluta med läsk, öl, smågodis och choklad satsa på en ordentlig frukost så du inte hamnar i sockerpendling under dagen. Testa även att dra ner på kolhydraterna lite och öka fettet lite, så håller du dig mätt och glad och slipper fallande blodsocker.

Tuff väg att gå

Socker är beroendeframkallande och precis som vilken avvänjning som helst är det tufft att bli av med sitt sötsug, försök att fokusera på att äta rätt, motionera och se till att få bra med sömn så går det oftare lite lättare.Ta en dag i taget, tänk att ”Idag ska jag inte äta socker”.

Sötningsmedel då?

Tänk inte ens tanken att använda sötningsmedel, lightprodukter eller andra produkter, smaken signalerar till hjärnan ”Nu kommer det socker – släpp på insulin” men sockret uteblir och kroppen reagerar med för mycket insulin som rusar runt och dammsuger blodet på de få sockermolekyler som finns kvar och man crashar rejält och kroppen är beredd att göra vad som helst för att komma ur det tillståndet.

Hittade en artikel på svt.se med Martin Ingvar, professor och överläkare vid Institutionen för klinisk neurovetenskap som bekräftar precis det jag säger om sockret lånar lite därifrån och läs gärna hela artikeln. 

Print Friendly
Share This Post!

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Aptiten är verkligen otacksam. Ju mer du gör för att tillfredsställa aptiten, desto fortare överger den dig.
-Dansk ordspråk
%d bloggare gillar detta: