Vad är egentligen medelhavskost?

By : | 2 Comments | On : december 6, 2011 | Category : Hur funkar det?, Jobb inlägg, Tankar, Utveckling

Olivoljan en viktig del i medelhavsköket, själv så föredrar jag ofta Rapsoljan

Man kan läsa i DN.se & SvD.se en artikel om medelhavskost positiva inverkan för sviktande kognitiva förmågor, det vill säga att den hjälper till att förbättra förmågan att minnas, orientera sig i tid och rum, problemlösningsförmåga, numerisk förmåga, språklig förmåga med mera.

Studien är gjord under 12år på 560 män som när dom var 70år fick svara på sina kost och levnadsvanor sedan delades dom in i tre kostmönster:

– De åt antingen en kost som liknar Livsmedelsverkets rekommendationer om fettsnål mat
– Medelhavsmat
– Diet som består av få kolhydrater och mycket protein

Tolv år senare när männen var 82 år, hade 48 män drabbats av Alzheimers sjukdom, 79 män hade fått en demensdiagnos och 105 män hade bland annat fått sämre minne och inlärningsförmåga. Forskarna kan tydligt se en trend att dom som åt en Medelhavsinspirerad kost hade 70 procent lägre risk att drabbas av kognitiva störningar.

Jag ställer mig då frågan om vad är egentligen Medelhavskost i artikeln säger man att det kan vara att den innehåller mycket grönsaker och hälsosamma fetter, till exempel fettsyran Omega-3, som har en antiinflammatorisk effekt och därför skyddar dieten även mot hjärt-kärlsjukdom. Samma effekt tror jag att man skulle få om man tittade på den ursprungliga nordiska kosten , som egentligen inte ser så annorlunda ut annat än att den bygger på det råvaror som vi har i norr och den miljö som vi lever i. Så om man slår ihop medelhavet med det nordiska så får vi en bra kost för dom flesta, låt det sunda förnuftet jobba minska på socker, onaturliga fetter och ät mycket grönsaker.

Slå ihop det nordiska med medelhavet och följ detta så har du förmodligen det bästa alternativet av mat att njuta och leva väl av..detta är dom saker du ska tänka på för att äta rätt..

  • Hög kvot av omättat mättat fet
  • Måttligt med alkoholkonsumtion
  • Mycket Baljväxter
  • Mycket Spannmål
  • Mycket Frukt & bär
  • Mycket Grönsaker
  • Lite kött och köttprodukter
  • Lite mjölk och mejeriprodukter

 

 

Print Friendly
Share This Post!

Comments (2)

  1. posted by Chilly on 6 december, 2011

    Låter som en bra slutsats! 🙂 I mina trakter har vi gott om magert viltkött, fina feta fjällfiskar, bär och andra fina råvaror… Det är hälsosam lyxmat att frossa i, men tyvärr är matkassarna ofta fulla med halvfabrikat, tomma kolhydrater och konstiga tillsatser när kunderna lämnar livsmedelsbutikerna. Det är lätt att bli hemmablind…tyvärr.

      Svara
    • posted by Patric on 6 december, 2011

      Chilly hemmablinda var ordet 🙂 .. Spännande blogg du har, hittade mycket tänkvärt och bra att läsa där.

        Svara

Berätta gärna vad du tycker eller om du har andra funderingar.

”Citatet”
Aptiten är verkligen otacksam. Ju mer du gör för att tillfredsställa aptiten, desto fortare överger den dig.
-Dansk ordspråk
%d bloggare gillar detta: