Tänka sig… vi tänker kaizen för att utveckla och förbättra.

Finns mycket bra tänk att hämta från Japan
Fram till igår så var ordet Kaizen mer eller mindre okänt för mig, jag hade visserligen hört ordet tidigare men utan att tänka på vad det står för. Kaizen kommer från japanska och betyder förbättring och är ett begrepp inom management myntat av Taiichi Ohno.
I Sverige används ordet främst om ett förhållningssätt till kvalitet inom en verksamhet, där aktiviteterna ständigt förbättras genom att ständigt genomföra många små modifieringar.
Kaizen innebär alltså strävanden efter kontinuerlig förbättring och handlar inte om att radikalt förändra processer, målet med kaizen är att minska slöseri inom företaget det vill säga eliminera moment som innebär kostnader utan att de tillför något värde. Åtgärderna inom kaizen begränsas inte till det enskilda företaget, utan omfattar också såväl leverantörer som personalens hälsa och välmående utanför arbetsplatsen.
Ingen verksamhet är perfekt utan måste hela tiden granskas och förändras för att utvecklas och fungera tillfredsställande, det är lätt att fastna och tro att nu har vi gjort allt och man slappnar av och slutar utvecklas. Vi jobbar hela tiden på att granska och titta på våra olika moment i köket, detta för att hitta och genomföra förändringar som förbättrar kvaliten på det vi gör.
Så utan att direkt tänka eller ha ett namn på det, så kan man säga att vi jobbar efter kaizen i Sveaköket.