En pedagogisk skolrestaurang kan vara en alldeles underbar plats för kunskap.
Jag hör nästan dagligen i mitt jobb inom skolmåltider ordet pedagogisk måltid nämnas, och jag kan även ha slängt mig med ordet själv ibland i tron på att jag vet dess innebörd. Men ju mer jag använder ordet pedagogisk måltid desto mera dyker frågorna upp och jag börjar fundera på dess verkliga innebörd, och inte minst vem ansvarar för en pedagogisk måltids genomförande och vad är det egentligen för mål vi har med den?
Pratar man pedagogik och matematik, engelska eller svenska så är det väldigt få som frågar varför eller vems ansvar och knappt hur det ska göras, men nämner man en pedagogisk måltid så kommer det nästan alltid men en fråga om vem? varför och inte minst ett hur?
Det är klart att jag som måltidsmänniska gärna vill tro att alla borde förstå vikten av måltiden, eller hur kan det vara så att man inte tycker att vi behöver lära ut hur det vi äter påverkar miljön, vårt skolarbete eller kanske bara den sociala samvaron runt en måltid.
Även om en pedagogisk måltid kan skapa lugn och ro i en matsal så är det inte frågan om att man i matsalen ska ha pedagoger som ordningsvakter, utan det handlar om att man tillsammans med restaurangpersonalen, kockar och skolledning skapar en lärande måltidsmiljö som manar till nyfikenhet och kunskap kring hela måltiden.
Varför?
Vi har idag all fakta och kunskap som behövs för att konstatera att vi behöver näringen från lunchen för att prestera hela dagen, vi måste förändra våra matvanor för att vår jord ska må bättre, lära ut sambandet mellan råvara och resurser men inte minst så vet vi att lunchen är ett viktigt andningshål under en skoldag där alla ska få sin egna måltidstund.
Hur?
Ska man lyckas få med detta på ett smart sätt i pedagogiken måste måltiden planeras precis som vilken lektion som helst, blanda inte ihop lunchen med rasten det är två skilda saker utan planera först in ett lunch pass och sedan rasten.
Vem?
I det pedagogiska arbetet kring måltiden behöver kök och pedagoger få en samsyn på målet med Måltiden, skolan måste själva äga ansvaret för den pedagogiska måltiden och planera den tillsammans med ansvariga för måltidens skapande.
Även som förebilder
Vuxna måste finnas på plats på olika sätt både som förebilder och med olika pedagogiska inriktningar från förskola till gymnasium, rätt hanterat så skapar vi en fantastisk lärandemiljö där eleverna lär sig att äta rätt ur ett närings och miljö hänseende samt det viktiga sociala umgänget runt måltiden.
Måltiden (FAMM)
Precis som den pedagogiska biten i måltiden så måste även själva måltiden leva upp till våra sinnens krav enligt FAMM, köket måste vara kreativa och skapa maträtter som uppmuntrar nyfikenhet där pedagoger och kockar hjälper eleverna att våga testa. Miljön runt omkring måste kännas inspirerande och där eleven kan känna sig bekväm, dofter och upplägg måste skapa känslan av något som jag vill testa och äta.
Läs mer: