Triangeln som skapar nöjdare gäster
Nyligen gjorde jag ett inlägg om den så kallade Fem aspekter på Måltids Modellen, den visar att i måltiden är det inte bara maten som påverkar upplevelsen utan är en av komponenterna i helheten. Jag tycker att det är viktigt att man i diskussionerna kring maten på ett sjukhus är medveten om detta, ett ansvar som måste tas av alla som medverkar runt omkring patientens måltid och tillfrisknande.
Här måste politiker som pratar om måltiden som att kvalitén är det som ligger på tallriken, lyfta blicken för att även våga ställa krav på miljö och servering som en del av måltiden. Ledningen på sjukhusen måste inse vikten av ledningens ansvar att verka för att rätt kompetens finns kring måltiden, att skapa verktyg som gör att att måltiden blir en tydlig del av vården.
Jag har titta mer på FAMM nu som är ett mycket bra verktyg att se och förstå sambandet samt helheten kring måltiden, oavsett om det är ett sjukhus, restaurang, skola eller dagis så fungerar den lika bra i miljöer där det finns människor som ska inta en måltid.
Jag har dock valt att presentera den lite annorlunda rent grafiskt där jag använder mig av en pyramid för att visualisera flödet, jag tycker även att man ska se den som får måltiden som en gäst och inte en patient, elev eller brukare. Jag placerar därför gästen på toppen som den som påverkas av det som händer under i pyramiden, allt påverkar varandra och inget kan tas bort från flödet utan att det blir påverkar gästen.