Är kvalitet samma för dig som för mig??
Jag brukar fundera på vad kvalitet är, har det med att köttet är svenskt, närodlat, krav, dyr fisk, odlad fisk, linné eller papper, städat eller ostädat, kocken som tillagar eller servisen som serverar??
För mig handlar det om mina förväntningar på det som jag är på väg att uppleva, om mina förväntningar införlivas så har det rätt kvalitet om det visar sig att det inte införlivas så håller inte kvalitén.
Vare sig det handlar om varan i affären, en lunch eller middag på restaurang eller varför inte en hotellnatt så ändras min syn på kvalitén beroende på faktorer som pris, plats, namn och liknande som sätter stämpeln på mina förväntningar.
Om jag till exempel går på den lokala pizzerian så sätter jag en nivå på kvaliten innan jag gått ditt, samtidigt så om jag går till stadens finaste krog sätter en annan redan innan besöket. Jag sätter även lite högre krav på köttet som jag köper över disk än det som ligger i en kyldisk, eller om jag köper mina grönsaker direkt av odlaren så är förväntningarna högre.
Förväntningarna bygger även mycket på våra tidigare upplevelser, vad vi hört, vad vi sett och skiljer sig från människa till människa, det gör att prata om kvalitet kan vara svårt ibland då vi kan lägga väldigt olika värderingar i det.
Första gången jag drack den ädla drycken champagne hade jag så höga förväntningar att jag vart väldigt besviken, den levde inte alls upp till någon av de förväntningar jag skapat av den och trots att jag viste att den var av väldigt god kvalitet så upplevde jag inte det så. (har numera en helt annan bild av den och kan numera njuta av att ta ett glas)
Kvalitet blir då något som jag gärna funderar lite extra på i den verksamhet som jag är idag som Food & Beverage Manager, vad förväntar sig våra gäster av oss, hur upplevs vi, vad ska vi leva upp till och hur gör vi för att leva upp till den förväntningen på bästa sätt?
Nu är vi olika som människor och vi har alla olika ramar att bedöma efter, det som en gäst kan tycka är topp kvalitet upplever en annan som sämre. Så det gäller för oss att vara flexibla till max för att kunna leva upp till så många förväntningar som det bara går, för att kunna ge varje enskild gäst en upplevelse som man känner sig nöjd med.
Men min strävan är inte att man ”bara” ska känna sig nöjd när man kommer till oss, utan jag vill att man ska känna det där lilla extra som man känner när vi lyckas skapa en upplevelse som är mer än det jag förväntat mig från början.
På ett hotell så finns det lite nya utmaningar för mina tankar då hotellgästerna är väldigt varierande och man kommer ner till vår restaurang med väldigt olika förväntningar på vår verksamhet, men det är fantastiskt roligt att jobba mot att ge våra fantastiska gäster en upplevelse som ger rätt kvalité för var och en som besöker oss.